Het is erop of eronder voor Rovio, het bedrijf dat groot werd door één computerspelletje: Angry Birds. Woensdag lanceert Rovio de nieuwste versie, Angry Birds Go!. Het zal moeten bewijzen dat de wereld nog niet is uitgekeken op het bozige gevogelte.
De druk is hoog op het Finse Rovio om met versies te komen die nog populairder zijn dan de voorgangers. Eerdere versies van Angry Birds werden 2 miljard keer gedownload. Het zal lastiger worden om met Angry Birds geld te verdienen, schrijft VentureBeat. Angry Birds Go! kan gratis worden gedownload.
Het merk zakt weg in de wereldranglijsten van spellen die het meeste geld opleveren. De laatste versie, Angry Birds Star Wars II, staat op nummer 96 van de ranglijst van de iOS app store in de Verenigde Staten.
Angry Birds Go! is een soort zeepkistenrace over Piggy Island, en lijkt een beetje op Nintendo’s Mario Kart.
“Angry Birds Go! is ons eerste spel dat gratis gespeeld kan worden”, zei Jami Laes, tweede man bij Rovio. “We zijn enorm opgewonden over die stap naar onbekend terrein, maar we blijven trouw aan onze wortels.”
Rovio biedt ook "echt waanzinnige" premium content aan voor mensen die ervoor willen betalen, "maar we hebben het spel zo ontworpen dat je niet hoeft te betalen om het naar je zin te hebben", aldus Laes.
Daarentegen zit er wel sponsoring in het spel. Ook wordt de samenwerking met de Telepods van Hasbro voortgezet. Dat zijn speelgoedfiguurtjes van plastic, die in het digitale spel kunnen worden 'geteleporteerd'.
Angry Birds is dus onderhand niet alleen meer een spelletje, maar de verkoop van allerlei andere merchandise hangt ermee samen. Maar dan moet dat spelletje wel populair blijven.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl